Kami tak takut jarum :)

Berilah injection LIKE pada blog ini

Saturday, June 2, 2012

praktikal sem 4 #part 1

Assalamualaikum :)


oh. seperti yang dijanjikan. eceh. nak ceritalah tentang posting sepanjang sem 4 nie. overol, best! new experiences, with great people. alhamdulillah. semuanya datang dari Allah. tkasih yaRabb atas perasaan bittersweet itu. :)

untuk sem ni, kuliah kitorang selama 2 bulan. dan praktikal juga 2 bulan. diselit-selit dengan exam formatif dan summatif. plus minus cuti. melaghaaa. cukuplah satu sem. tak sangka sem depan dah melangkah ke tahun akhir. genap lagi setahun, sy akan melangkah ke alam baru. 'alam penuh tanggungjawab'-kerja. dan meninggalkan dunia 'hoyeah-hoyeah'. dunia bergelumang dengan buku. argh. memikirkannya dah buat sy rase tak sanggup. huk. :(

erm. ok, 1stly, untuk bulan yang pertama, grup saya ditempatkan di hospital. seperti sedia maklum sy ditempatkan di 'hospital dihatiku' lahh. buat julung-julung kalinya kami ditugaskan untuk bekerja shift malam. walaupun pernah kerja shif malam masa sem2 (atas sebab yg tak dpt dielakkan), namun perasaan excited tu tetap ada. hihi erm, untuk 1st week, grup saya dah kena shift malam. kena pulak wad paling busy di 'hospital dihatiku'. medikal perempuan. kerja seronok sangat! staf sangatlah ok. tapi. sobs. ada pulak 'tapinya'. rase teruji sangat kerja malam. mengantok. waaa. macam manalah kalau dah masuk 'alam penuh tanggungjawab' nanti kan? 

sepanjang 2 bulan tu, sy kena kerja shift malam sebanyak 4 hari je. lain2, kerja normal lah. shift pagi dan petang. antara wad yang saya masuk, medikal perempuan, medikal lelaki. surgical lelaki, dan ortopedik perempuan. tak dapat dilupakan, sister wad ortopedik(P) sangat best,kelakar. will miss u, sister!

antara cross(tugasan dalam buku log, perlu sign puan. markah untuk masuk exam), adalah :

- bandaging(figure of eight, stump, reverse spiral, dll)
stump bandaging
-pemeriksaan capillary blood glucose level monitoring
for diabetic patient


-membantu pemasangan plaster of paris(POP)

long leg cast

-membantu pemasangan skin traction




-kalibrat alat penimbang

-antropometri(ukur tinggi,panjang, berat, lilitan kepala dan dada bayi/kanak2)


- dan lain-lain

dalam melengkapkan cross ni, macam-macam ujian dan halangan yang perlu kitorang lalui. bukan senang nak cukupkan 100% cross tu. tambah-tambah lagi, tangan ni tak brape nak kreatif balut bandage pesakit. ada jugak membe sy kena 'decross' sebab buat bandaging tak cantik. syukur tak kena macam tu. huk.


alhamdulillah. sem 4 seronok... harapnya, pembelajaran dlm sem 4 akan sentiasa diingati sampai bila-bila. insyaAllah ^^

next post : posting di klinik :P



0 Comments: