Kami tak takut jarum :)

Berilah injection LIKE pada blog ini

Friday, June 15, 2012

Oh ujian. Oh sabar ::

Salam Alaykum =)

hari sabtu yang bahagia. harini, mak dan abah ke kajang sbb anak tok aka pak sedare muda ku bertunang. pak sedara muda? yupp, sebab x silap anak tok tu umo dia awal 20-an kot. bab salah silah keluarga ni payah kalau nak dibentangkan. cuma, kalau dalam family mak, sy selalu jd terlebih muda. sebab, pak sedara paling kecik setakat ni, tadika pun ada. berbeza dgn side abah. dah jadi terlebih tua pulak! dah ada cucu pun. weee~ segan saye. special kan?

***************
terasa bagai nak berkata-kata bab ujian. sabar. dan.....

UJIAN. TEST.er, ujian bunyinya datang dari Allah. test bunyinye macam nak amek exam! erk.
tak ke dua benda tu sama? buta menilai. sobs~

Ujian ada dimana-mana. baik di tempat belajar, meskipun di tempat seindah dan seaman rumah.
ujian datang dalam pelbagai bentuk. daripada sekecil-kecil ujian, sehingga sebesar-besar ujian.
ketika ujian melanda, teman apakah yang paling baik kita dampingi? ye, SABAR lah sebaik-baik teman.

erm. bila sebut bab sabar. aplikasi tak sesenang mulut menyebut. kat mana-mana pun kita berada hidup ni pasti dilanda ujian Allah. dan semestinya dengan mempunyai benteng kesabaran, pasti ujian yg kita hadapi melalui jalan yang agak cerah dan bercahaya. meskipun cahayanya malap, ia masih mampu menyuluh pandangan yang agak kelam dek ujian yang mendatang. Oh, ujian. Oh, kesabaran. 

ujian...ujian...payahnya nak bersabar. rasa nak marah je. waaaaarrgghhhhh!!!

bagaimana nak bersabar ye?

firstly, apabila kita ditimpa sesuatu ujian/musibah atau mungkin juga sesuatu nikmat, kita perlu tanya pada diri sendiri, " Apakah pelajaran di sebalik semua ni?" pandanglah semua yang berlaku ke atas kita ada tujuan yang tertentu., maka barulah hidup kita sentiasa bertujuan. 

kata ahli-ahli sufi, setiap yang berlaku dalam hidup adalah 'mehnah' yakni didikan terus drp Allah.
mereka brpendapat bahawa, apa saja yg berlaku dalam hidup adalah ujian dan ujian itu hakikatnya adalah didikan terus drp Allah. jika manusia tak mampu dididik melalui didikan terus drp Allah (mehnah), maka manusia tersebut takkan dapat dididik lagi oleh sesiapapun.... Allahurabbi...
so, kena betulkan pemikiran kita dahulu. bila pemikiran kita dah di formatkan dgn betul, maka insyaAllah tindak-tanduk seterusnya pun bakal membuahkan hasil yang positif =)

bagi saya, untuk melahirkan sesuatu yang positif, tak kira dalam apa jua aspek, pemikiranlah yang paling utama untuk diperbetulkan. then, secara tidak langsung NIAT kita terus diperbaharui. 

sesungguhnya setiap amalan itu bermula dengan niat. so, lets TAJDID(perbaharui) our niat LILLAHI. :)

Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khottob radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda : Sesungguhnya setiap  perbuatan tergantung niatnya.  Dan  sesungguhnya  setiap  orang  (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena dunia yang dikehendakinya atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan. - Hadis Arbain no.1


indahnya. :(


p/s : jari hala pada diri sendiri. sukarnya nak bersabar.... T_T

0 Comments: