Kami tak takut jarum :)

Berilah injection LIKE pada blog ini

Tuesday, September 25, 2012

relationship::

salam alaikum =)


its been a while. hurm. currently at sg.buloh. having mid-sem examination and one more paper to go!gambatteh~

ye. saya bukan sedang bermimpi. saya dalam keadaan sedar sedang menaip dan post yang saya terfikir di minda ialah soal kahwin. ada apa dengan perkahwinan? bagi saya, kahwin adalah 1 persoalan yang besar. bukan main-main. penyatuan dua hati jadi satu. satu hati meredah lautan duniawi bagi mencapai matlamat ukhrawi. big issue.

majoriti kawan-kawan kat sini (sg.buloh) semuanya telah berpunya. baik berpunya dalam erti kata berkapel, bertunang mahupun dah telah berkahwin. bila sebut soal couple, seolah-olah ini merupakan perkara biasa yang sangat klise. bercerita tentang dating dan naik turun dalam perhubungan. melihat kawan-kawan ada yang menangis kerana cinta. ada yang bergaduh kerana lelaki. menggadaikan prinsip kerana cinta. sungguh, IQ manusia boleh jatuh pada tahap paling rendah kerana cinta. 

klise klise jugak.
but,  always bear in mind,
no relationship before marriage.

ehem. bila berada di tahun 3, soal bertunang dan bernikah sudah menjadi topik hangat dalam perbualan semasa. ada yang menggembar-gemburkan di fesbuk. tak kurang ada juga mami jarum menyampaikan berita cepat dari berita utama. erk. dan, ada juga yang merahsiakan pertunangan mahupun perancangan bernikah dengan senyap sekali tanpa sesiapa dapat menghidunya. terpulang pada pilihan masing-masing, yang penting, hebahkan perkahwinan. tu lebih utama. kan ?

kahwin. ramai mengaitkan soal kahwin dengan umur. umur 25 adalah umur paling ideal utk berkahwin. yeke?
tak jugak kot. Pik (abang sy) kahwin masa umur 23tahun. Ngah, 25tahun. Tam, 28tahun. Abang 28 tahaun. Cah (bakal), 27tahun. 

kahwin. big question mark. ??? bila nak kahwin? bila sampai seru? tunggu jodoh jatuh ke riba?

DOA.-doa pun salah satu daripada usaha.
USAHA.-melakukan persiapan. kalau mahu yang soleh, mestilah mensolehahkan diri terlebih dahulu.
TAWAKAL.-serahkan kepada Allah. telah tertulis di luth mahfuz,insyaAllah pasti bertemu ;)

marriage. memetik kata-kata Hasif(2012), "kahwin awal kalau nak anak pandai". entah kajian sape ntah dia dapat. haha katenya, berdasarkan pengalaman. maybe parents dia kot. dan berdasarkan pemerhatian, hasif ni boleh la dikategorikan sbg budak pandai dalam kelas saya. hipotesis maybe can be accepted. =P

p/s: tetibe rasa nak pergi daftar agensi cari jodoh, ni semua gara-gara bercerita soal kahwin overdose lah ni~

=( =)

0 Comments: