Kami tak takut jarum :)

Berilah injection LIKE pada blog ini

Friday, December 30, 2016

Pengasuh Anak

Assalamualaikum.. sebut pasal pengasuh memang sesuatu yang amat penting dalam kehidupan ibu yang bekerja. Bukan senang nak cari pengasuh yang memenuhi SOP. Banyak perkara yang perlu di timbang tara apabila bercakap soal pengasuh. Hidup mati kot. Ibaratnya macam tu lah..


Ehem. Bukan apa. Banyak sangat dah kisah dera, tersedak susu dan lain-lain. Mau tak risau? Masa dok tercari-cari pengasuh tu memang saya doa je dapat pengasuh yang sayang kat anak dan baik. Bila penyayang automatik dia takkan buat perkara-perkara yang boleh memudaratkan anak kita. Doa. Itu kunci dia.

Masa mula cari pengasuh Farisya kebetulan jiran sebelah blok yang bagi nombor. Dan langkah2 yang saya dan suami ambil...

1. Jumpa dengan pengasuh
-jalan2 tengok rumah. Sambil2 tu tengok lah persekitaran rumah dia. Jiran tetangga. Anak2 dalam rumah. Kebersihan. 

2. Beritahu masa dan cara kerja suami isteri
-saya pun cerita lah yang saya kerja syif. Syif pagi, petang dan malam. Disebabkan pengasuh pernah jaga anak nurse, so dia memang dah biasa dengan cara kerja saya. Suami saya pulak hanya cuti hari Ahad, so sabtu memang kena hantar anak. Malam pun sama dan pengasuh setuju utk jaga weekends dan syif malam which is tak semua pengasuh nak. 

3. Bayaran
- boleh jadi isu juga bab bayaran ni. Sebelum jumpa pengasuh duk tanya2 juga kawan-kawan berapa bayaran bulanan pada pengasuh diorang. Range RM300-RM380. Bila pengasuh cakap bayaran RM400 standard area rumah dia, mak terkejut sebentar. Haha Rasa mahal pada saya. Tapi pengasuh cakap kalau nak RM350 boleh tapi weekends kira lain. Haila. Kan sabtu memang kitorang husband and wife kerja. Bila balik dari rumah pengasuh tu mesej la kawan-kawan. Diorang cakap dah ok sangat. Sebab boleh jaga weekends, malam dan ambil lewat tak ada caj lain. Which is woth it. Dan keputusan dimetrai. Haha

4. Bagitahu pengasuh sudah selamat bersalin
- disebabkan jumpa pengasuh masa mengandung 8 bulan, maka lepas selamat bersalin infom lah. Bagitahu mungkin start hantar masa baby 3bln. Atau lebih tepat 2 minggu before start kerja.

5. Hantar anak 2 minggu sebelum bekerja
- lebih kurang 2 minggu sebelum mula kerja saya dah mula hantar Farisya di rumah pengasuh. Hantar pukul 11 pagi dan ambil jam 6ptg. Alhamdulillah Farisya ok. Tak nangis. Senang jaga. Tu yang pengasuh bagitahu. Masa hantar Farisya tu sedih la jugak. Tapi saya tinggalkan Farisya dengan membaca Alfatihah dan ayat qursi. Dan doa yang tak putus agar Farisya selamat dalam jagaan orang lain. Wuwu

6. Barang keperluan anak
- pengasuh request nak warmer untuk panaskan susu dan tilam untuk Farisya tidur, jadi sediakan lah. Baju2 Farisya saya letak bakul kat rumah pengasuh. Asalnya nak topup setiap minggu, last2 hari-hari pun saya bawa baju untuk dia. So bakul bawak balik semula. Barang hari2 hantar:-
1.baju siang x1
2.baju tidur malam x1
3.pampers x4
4.tuala x1
5.napkin x1
6.susu EBM x4
7.mitten and booties (sarung kaki dan tangan)
8. Bedung x1

7. 'Jenguk' anak
-masa2 free pergi lah tengok anak. Kot2 dia menangis ke ape. Ni tips orang bagi tapi saya tak praktikkan pun. Cuma kadang2 ambil anak awal dari waktu. Tp alhamdulillah ok je. Takda dia nangis ke ape.

8. Tanya pengasuh perangai anak
-sesekali berbual mesra dgn pengasuh, boleh la nak tanya keadaan anak masa ketiadaan kita. Alhamdulilkah Farisya nangis masa lapar je.

9. Jangan berkira dengan pengasuh
-sesekali beli barang makanan untuk pengasuh. Macam goreng pisang, biskut2, buah2, mesti pengasuh seronok nak jaga anak kita.

10. Tekankan pengasuh bagitahu awal jika nak cuti
-yang ni memang topik paling penting. Kadang2 jadual kerja kita dah keluar masa tu la pengasuh baru bagitahu nak balik kampung. Time tu lah rasa nak menangis. Haha kena bagitahu pengasuh yang jadual keluar 2 minggu sekali, jadi kenalah bagitahu seawal mungkin.

Sekin sedikit perkongsian. Stress tak baca?? Kalau stress boleh dapatkan vitamin anti- stress daripada saya hokey :')

B-complex untuk mama 😊

0 Comments: